Halál és boldogság
Halottaim
Halál – és halottak. Most éppen körülöttem.
6 héten belül a harmadik közeli rokonom vagy kollégám vagy barátom halt meg.
Mindhármukat jól ismertem – teljesen más környezetben éltek, más életet éltek.
Amit biztosan tudok:
-a halál – adottság (most még, és egy ideig biztosan, aztán a mérnökök majd erre is kitalálnak valamit) 🙂
-tökéletesen boldog élet nincsen – az élet: szenvedés – csendben szenvedünk, félünk, szorongunk (igen még a nagyon gazdagok, látszólag boldogok is, a “bezzeg” emberek is)
-az élet lényege: a pillanatnyi apró örömök – a pillanat varázsa, káprázata, a most
-mindegy, mikor halunk meg – a lényeg, hogy jutott akárcsak egyetlen pillanatnyi öröm – ez a lényege és az értelme annak, ami a teremtésből nekünk jutott. Ezért volt értelme a teremtésnek.
Az életre kelt anyag értelme
Három kérdés:
1-Mi értelme annak hogy életre kelt az anyag – miért kellett ez?
Mi értelme van bármilyen életnek, elő organizmusnak?
2-Az élő és gondolkodó anyagnak – mi értelme?
3-Mi értelme az önálló, feltétel nélküli (!) örömnek – amit az elő és gondolkodó anyag, így mi emberek is – érzünk?
Egy napnyugtának miért örülünk? Magunkban is…akár hajótöröttként is – ahol senkivel nem oszthatjuk meg a látványt. Semmilyen célt nem szolgál.
Az első válaszok:
Az élő anyagnak sincs semmilyen értelme.
Az élő és gondolkodó anyagnak pedig biztosan semmilyen értelme – e nélkül a pillanatnyi, a korlátos lét borzalmán, félelmén, az élet még e nélkül is fájdalmas voltán felül-emelkedő öröm, boldogság nélkül.
A materialista kellően okos emberek meg tudják magyarázni kb-ra hogyan lett az élet és az értelmes élet a Földön. De hogy mi értelme van az életnek? Érthetetlen.
És hogy miért tud az öntudatra ébredt anyag egy-egy pillanatban feltétel nélkül örülni? Mi ennek a – célja? Na – ki válaszolja meg? Tudod?
Mondhatod, hogy “evolúció”. A “fajok versenye” – de mégis: MI ÉRTELME ENNEK? MINEK? MIÉRT?
Látod, tudod? Mondhatod, hogy semmi.
Az élet, a gondolkodó anyag és a feltétel nélküli boldogság értelme
Legyen egy “Isten” – egy végtelen, mindig volt, mindig lesz, mindent tudó, végtelenül bölcs és mindig boldogságtól ragyogó alak és forma nélküli valaki.
Tegyük fel, hogy ő: játszik.
Mert egyedül ő is: unatkozna.
Gondold el: mindig vagy, mindent tudsz, bármire képes vagy.
Egyedül lenni: unalmas. Lehet, hogy félnél is.
Ezért aztán: szüksége van – ránk. Nekünk meg – rá.
Isten értelme: a két retteneten túl
Három érv
Azt hiszed, hogy ezt fantazmagória? Három gondolatom van erre:
1) Ha meghalsz: majd látod. 🙂
Tudom. Már jártam ott.
2) És: amikor Ádámot és Évát kiűzte Isten a Paradicsomból – miért is tette?
Mert ettek a Tudás fájáról.
A Tudás: az öntudatra ébredt anyag. Az élettelenen és az élő állatokon túli kristálytiszta tudtat: annak a tudata hogy vagy és hogy nem tart örökké.
(És igen: volt ott egy másik fa is: az Örök élet fája. Az elé kerubokat állított Isten, lángoló pallosokkal – mert ha azt is megszereznénk: hihetnénk, hogy mi vagyunk Isten).
Mert: a Paradicsomban: nem voltak tudatuknál. Könnyű úgy boldognak lenni, ha nem tudsz.
A tudással fájdalmat és az öröklét hiányának ismeretét is megkaptuk.
De: Isten nem mérges. Nem gonosz. Isten – mint egy szülő akinek gyerekei vagyunk. Szabadon enged minket. Ha már kijöttünk a Paradicsomból – éljünk. Próbáljuk alakítani azt.
3) Az indiai legnépszerűbb mantrák és mítosz, világkép szerint a végtelen, legfelsőbb Isten (parabrahman) – akitől minden jön és akiből minden lesz és ahova visszatérünk életünk végén – 3 jellemzővel bír: sat, chit, ananda
Sat: örökké való
Chit: tudatos, végtelen tudattal, tudással rendelkező
Ananda: boldog
A három jellemző így együttesen csak neki van meg.
De ő egyedül lenne. Kellünk neki. De: nem adhat oda mindent ami neki van, mert akkor szótlanul, unatkozva telne a végtelen idő. Ebbe bárki – beleőrülne. Még Isten is.
Kik vagyunk?
Istenből jött társak – Isten mellett.
A születéstől a halálunkig rengeteg lehetőséget kapunk – már a születés pillanata is az, ha van anyánk, ha nincsen.
És ha 3 percig is élünk: a születés rettenete – valójában: gyönyör. Az anyag – felébredt. Lett. Csoda.
Mind azok vagyunk: Istenből jött pillanatnyi csodák.
A halálunk pillanata már itt van. Azt hiszed az idő még van – pedig: nincs. Mindjárt ott állsz majd és jön a halál.
És: amikor meghalunk: nem hiszed el: de azoknak rossz, akik itt maradnak. A halál: először rettenet, mert ismeretlen az erő, ami magával ragad – hiszen a testedet itt hagyod, attól el kell búcsúznod. Megszoktad. Ő voltál: Te. De: Isten: szeret minket. A világegyetem – aki ugyancsak ő – szeret minket.
Sat, chit, ananda: tudatos, boldog, örökké való. Egy ilyen lény: nem akarhat rosszat nekünk. Soha.
A halál rettenete: amikor megérted: valójában szintén: gyönyör.
Amikor oda kerülsz és elfogadod – ez van akinek percek, van akinek órák, van akinek hetek vagy évek (és amíg ez nem sikerül, addig bolyongunk szellemként a két világ között, ettől sem kell félni: ha szellemet látsz: nyugtasd meg, mosolyogj) – szóval: amikor elfogadod: onnantól gyönyör.
Megkapod ki vagy valójában és meglátod azt, akitől valójában jöttél.
Az egyetlen választás az életre: korlátlan boldogság, öröm, amikor csak lehet
Ha a két tűzfal valójában nem éget – hanem melegít – akkor: nincs más választásod: legyél közben is boldog.
Ne félj. Ne szorongj. Egy percig sem.
Másképpen: Az életnek – Isten nélkül – semmilyen racionális értelme nincsen.
Ha nincs Isten – egy értelem és cél nélküli világegyetem vesz körül.
Ha van Isten – minden a helyére kerül.
Az élet – értelmet nyer.
A születés és halál: két gyönyör pont: az egyik amikor elkezdhetsz játszani, a másik amikor befejezed a játékot.
Ez a két rettenetes pont is örömmé válik.
Ha pedig a születés és halál rémülete – öröm: akkor a legjobb és legnagyobb dolog, amit tehetsz: hogy közben is örülsz.
Boldog vagy. Bármi történik.
Neked is jó. Akik körülötted vannak – nekik is. És: Istennek is.
Együtt mosolyogtok.
Ezért is: Sziszifusz mítosza is ezt meséli: Sziszifusz kétszer is túljárt a halál eszén – másodszor meg is láncolta – amit Zeus a főisten nem nézett jó szemmel.
A mítosz szerint Sziszifusz büntetését tölti azzal, hogy újra és újra a hegy tetejére gurítja a kövét. Valójában: Sziszifuszt Zeus – mint szülő a gyermeket – gondolkodásra készteti: mert Sziszifusz rájöhet arra, hogy valójában minden pillanatban – még amikor éppen felérne a hegytetőre és már a leg-fáradtabb – van választása. És: ha van választása: még ha a halál nincs is megláncolva: ő lehet boldog. Minden pillanatban van egy választása: még a legnagyobb büntetés közepette is.
Hogyan tovább?
Legyél boldog – a két tűzfal nem árt – ezért közöttük is minden pillanatban legyél boldog.
És: mondd el ezt másoknak is.
Tégy másokat is boldoggá.
Az életnek van értelme: a sok kis boldog pillanat, perc – és annak felismerése.
És azé, hogy nincs okunk félni.
Hogyan lehetne ez még jobb?
Utószó: egyetlen dolgot kellene – mint embereknek – kiiktatni: azt a szenvedést amit másoknak okozunk. Ha boldogság-pillanatokra megszületett lények vagyunk: meg kell, hogy értsük, hogy nem bánthatunk másokat. Ha mi kapni szeretnénk – nem vehetünk el mástól.
Aki úgy boldog, hogy mástól vesz el – úgy hogy közben a másiknak árt – soha nem lesz boldog valójában.
Legyen ő csaló pap, hűtlen férj vagy ország-vezető vagy cégvezető vagy rendőr vagy bűnöző.
A pillanatnyi boldogságot akkor tudod teljesen megélni – ha közben nem ártasz másnak.
Legyél – boldog – és jó. 🙂